کد مطلب:29071 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:94

در هفت چیز بر مردم، برتری می جویی












3560. پیامبر خداصلی الله علیه وآله:ای علی! به نبوّت بر تو پیشی گرفته ام و پیامبری پس از من نیست، و تو به هفت چیز بر مردم پیشی گرفته ای و هیچ كدام از قریشیان در آنها با تو هماوردی نخواهد داشت:تو اوّلین آنان در ایمان آوردن به خدا هستی؛ با وفاترینِ آنان به پیمان خدایی؛ برپادارترین آنان نسبت به فرمان های خدایی؛ به تساوی تقسیم كننده ترینِ آنانی؛ دادگرترین آنان با شهروندانی؛ به داوری، داناترینِ آنانی؛ و در پیشگاه خدا، پر مزیّت ترین آنانی.[1].

3561. حلیة الأولیاء - به نقل از ابو سعید خُدری -:پیامبر خدا به پشت علی علیه السلام زد و فرمود:«تو هفت ویژگی داری كه در روز قیامت، هیچ كس در آنها با تو به مخاصمه نخواهد پرداخت:تو اوّلین مؤمن [ در ایمان آوردن] به خدایی؛ با وفاترینِ آنان به پیمان خدایی؛ برپا دارترینِ آنان نسبت به دستورهای خدایی؛ مهربان ترینِ آنان به شهروندانی؛ به تساوی تقسیم كننده ترین آنانی؛ به داوری، داناترینِ آنانی؛ و در روز قیامت، پر مزیّت ترینِ آنانی».[2].

3562. كنز العمّال - به نقل از عبد اللَّه بن عبّاس -:از عمر بن خطّاب شنیدم كه می گفت:«از [ ناروا] یاد كردن علی دست بكشید. از پیامبر خدا درباره علی، ویژگی هایی شنیدم كه اگر یكی از آنها در آل خطّاب باشد، برای من از آنچه خورشید بر آن می تابد، دوست داشتنی تر است. من و ابوبكر و ابوعبیده و جمعی از یاران پیامبر خدا با هم بودیم. به درِ خانه امّ سلمه رسیدیم و علی نزدیك در ایستاده بود. گفتیم:می خواهیم پیامبر خدا را ببینیم. گفت:پیامبرصلی الله علیه وآله نزدتان می آید.

پیامبر خدا بیرون آمد و ما نزد وی رفتیم. به علی ابن ابی طالب، تكیه داد و با دست بر شانه او زد و فرمود:«تو احتجاج كننده ای هستی كه احتجاج خواهی كرد. تو اوّلینِ مؤمنان در ایمان آوردنی؛ داناترینِ آنان به ایّام اللَّه، با وفاترین آنان به پیمان خدا، به تساوی تقسیم كننده ترینِ آنان، مهربان ترین آنان به شهروندان، و مصیبت كِشنده ترینِ آنانی.

تو كمك كارِ من، غسل دهنده من، دفن كننده من و پیشتاز در مقابله با هر سختی و بدی هستی. پس از من، هرگز كافر نخواهی شد و با تو بیرق حمد است؛ پیشاپیش منی و از حوضم دفاع خواهی كرد».

[ آن گاه ابن عبّاس از خودش افزود:] علی علیه السلام به دامادی پیامبر خدا، و برتری در قبیله، بخشش اموال، آگاهی به تنزیل، فقاهت در تأویل آن و برتری برهمگِنان، دست یافت.[3].









    1. تاریخ دمشق:58/ 42، حلیة الأولیاء:65/1، المناقب:118/110.
    2. حلیة الأولیاء:66/1، الفردوس:8315/320/5، المناقب:118/110.
    3. كنز العمّال:36378/117/13.